Ja niin volkkarista tuli koiraihmisten auto?

Volkswagenin uusi ”Volkswagen for everyone” –mainos on minusta hieno esimerkki kohdennetusta mainonnasta. Koiraihmiselle se kolahtaa heti, kun taas koirattoman perheen näkökulmasta mainoksessa ei ole päätä eikä häntää. Mainos tuntuu jopa ärsyttävän monia, koska siinä ei kuulemma keskitytä autoihin.

Volkswagen on minusta kuitenkin onnistunut siinä, mitä esimerkiksi Audi on useampaan kertaan yrittänyt. Audi on käyttänyt koiria ainakin parissa mainoksessa, mutta niiden viesti on koiraihmisen näkökulmasta ollut aika kielteinen. Esimerkiksi A4 Quattro -mainoksessa (www.youtube.com/watch?v=wiorPhCXH1U) suursnautseri ryntää kotipihasta ohi kiitävän Audin perään ja lentää lopulta mukkelis makkelis jorpakkoon, kun ei ehdi kääntyä liukkaassa kurvissa.

Audi-mainoksen kuuluu naurattaa, mutta aika herkästi se herättää koiranomistajassa huolta ja ikäviä muistoja. Jäähän autojen alle vuosittain satoja koiria. Toisessa Audin koiramainoksessa (www.youtube.com/watch?v=2OFH75GXmZs) sharpein naama oikenee, kun vauhtia on tarpeeksi. Perin sairaaksi tiedetyn koirarodun ulkonäöllä pelleily ei kauaa jaksa naurattaa.

Audin mainokset tuntuvat olevan suunnattuja aivan muulle kohderyhmälle kuin koiranomistajille. Sama pätee moniin muihinkin koirilla mainostettaviin automerkkeihin, kuten Subaru ja Nissan. Koiran käytön perusteena on useimmiten huumori ja tietty sympaattisuus – koirat keventävät mukavasti tunnelmaa.

Volkswagenin mainoksissa koirien rooli on erilainen: koira on kuvattu perheenjäsenenä. Mainoksissa keskitytään koiriin, ja mainokset on selvästi kohdennettu koiranomistajille. Kyse ei ole pienestä ostajaryhmästä, koska koiranomistajia on maailmalla yli 100 miljoonaa ja Suomessakin satojatuhansia. Monelle koiranomistajalle yksi tärkeimmistä ostokriteereistä auton valinnassa on koiran kuljettamisen mukavuus ja koiran turvallisuus.

You Tubesta löytyy video, jossa kerrotaan mainoksen teosta. Mainosta varten kuvattiin ilmeisesti yli 60 koiraa, joista valkattiin lopulta mainokseen parikymmentä. Tekijät ottivat selvää koirien perheistä ja kotioloista ja varmistivat, että koirista pidetään hyvää huolta. Koiranomistajat olivat paikalla kuvausten aikana, ja koirat saivat rauhassa tutustua omaan automalliinsa. Kaikki olivat myös tottuneita automatkustajia. Koirien rentous ja iloisuus näkyvät kuvaruudulla.

Itselle sopivaa koirarotua – tai autoa – voi käydä etsimässä Volkswagenin nettisivuilla (www.volkswagen.co.uk/dogs). Siellä kestosuosikki Polo on saanut mannekiinikseen mäyräkoiran ja kuplavolkkari persoonallisen pulin. Suomen ostetuinta automallia Golfia edustaa toinen kestosuosikki labradorinnoutaja ja sen Plus-versiota kultainennoutaja. Urheilullinen Jetta seisoo greyhoundin rinnalla, ja tila-auto Tourania edustaa uskollisuuden symboli saksanpaimenkoira. Touaregin taas luvataan olevan yhtä kärsivällinen lasten kanssa kuin bernhardinkoira. Avomallinen Gabriolet loistaa afgaaninvinttikoiran rinnalla – onhan molemmilla ”metsästäjän sydän”.

Fiksu veto on myös mainostoimisto Adam & Eve/DDB:n musiikkivalinta. Lastenmusiikistaan tunnetun Barry Louis Polisarin ”Me And You” kuvaa herttaisella tavalla ihmisen ja eläimen kumppanuutta sekä koiran omistajalleen tuomaa iloa. Laulu on tuttu myös koko perheen elokuvasta ”Juno” (2007).

”Volkswagen for everyone” –mainoksen voi katsoa You Tubesta (www.youtube.com/watch?v=65Rrl6Lka18), ja Twitteristä löytyy hashtag #Woofwagen. Myös muiden volkkarimainosten katsominen on varmaa hupia. Toisessa Volkswagenin koiramainoksessa (www.youtube.com/watch?v=pK3TS4gDHyI) terrieri leikkii olevansa volkkari. Se kerää uristen kierroksia, kiertää omistajansa ympäri renkaat ulvoen, perettää taskuun ja päästää sitten kotipihassa kaksi haukahdusta, kun ”ovet” menevät lukkoon. Onpa karvamoottorissa varashälytinkin.

Hauskuutta piisaa myös ”The Bark Aside” -mainoksessa, jossa koiralauma esittää Tähtien sodasta tutun Imperial March -tunnarin (www.youtube.com/watch?v=0aW3dtNhLUo). Erityismaininnan ansaitsee pieni Chewbacca.